torsdag 8. mars 2012

Eltefritt brød

Heisann dere :-D

Det blir lite blogging på meg for tiden. Siden jeg er sisteårsstudent på bachelorstudeiet, holder jeg på å skrive hovedoppgaven, som tar MYE tid. Jeg har vært så heldig å komme i kantakt med Historiske Fleischer`s Hotell på Voss og har fått lov å skrive om de. Kjempe spennende og et vidunderlig hotell jeg anbefaler dere alle å være gjest på for unike opplevelser. Jaja, nok om det.

Jeg kom over en matblogg for litt siden og fant oppskrift på dette nydelige eltefrie brødet. Jeg har vridd hjernen for å huske hvilken blogg det var uten hell, men lagret denne oppskriften for jeg ville så gjerne prøve den :-D

Dette eltefrie brødet er utrolig luftig og godt på smak. Jeg har benyttet blant annet fibramel, som er hele hvetekorn som er malt til ekstra fint mel. De tre frøsortene setter en god og nøtteaktig smak. Et ypperlig mellomgrovt brød til lange, late helgefrokoster.

Finn frem:

  • 350 gram hvetemel
  • 150 gram fibramel (kan evt erstattes med sammalt hvete, fin)
  • 50 gram solsikkefrø
  • 25 gram linfrø
  • 25 gram sesamfrø
  • 1/4 ts tørrgjær
  • 1-1,5 ts havsalt
  • 4 dl vann
  • 2 ts honning


Bland de tørre ingrediensene godt sammen i en bakebolle. Rør ut honningen i ca 1/2 dl varmt vann og tilsett deretter 3,5 dl kaldt vann. Tilsett væsken i det tørre og rør deigen raskt sammen med en sleiv eller lignende. Deigen skal være ganske løs, men skal ikke flyte utover. Ha på lokk eller plast og la deigen heve i romtemperatur over natten, eller ca 12-20 timer. Legg et bakepapir på kjøkkenbenken og strø godt med hvetemel utover + en ss av hver av frøsortene du har benyttet.

Jeg lagte deigen om kvelden og lot den stå til neste morgen.





Hvelv deigen oppå det melstrødde bakepapiret og “brett” en flik av deigen ved hjelp av en slikkepott eller bruk hendene. Rotèr deigen 90 grader og brett en flik av deigen over igjen, omtrent slik som du bretter en konvolutt. Gjenta bretteprosessen et par ganger og tilsett eventuelt mer mel dersom deigen klistrer seg fast til papiret.
Legg deigen med “bretten” ned oppå det godt melete bakepapiret, strø over mere frø hvis du ønsker det og hvelv bakebollen over (eller legg plast eller et håndkle over). La brødet etterheve i ca 1,5 time. En halvtime før du skal steke brødet setter du ovnen på 250 grader (over- og undervarme) og sett samtidig inn gryta (med lokk) som du skal steke brødet i. Formen/gryta du skal steke i ha lokk og begge deler må tåle 250 graders varme. Gryta jeg benyttet er en jerngryte som er ca 22 cm i diameter.
Når brødet er ferdig etterhevet ”hvelver” du det forsiktig fra bakepapiret og oppi den varme gryta. Hvis deigen klistrer seg fast til bakepapiret kan det være greit å ha en kniv i rekkevidde slik at du får med mesteparten av deigen i gryta. Rist eventuelt litt forsiktig på gryta for å få justert brødet på plass. Sett på lokket og stek på nederste rille i 30 minutter. Ta av lokket og stek videre i ca 10-15 minutter, til brødet har fått en gylden og fin farge. Du kan teste om brødet er ferdig ved å banke på det, og det avgir en “hul” lyd når det er ferdigstekt.
Hvelv brødet ut av gryta og la det avkjøle på rist.


Nyyyyt brødet til frokost, lunsj, kvelds eller som tilbehør til middag.





Håper dere lot dere friste :-D


Ønsker dere en fortreffelig dag.

Klem fra meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar