torsdag 1. september 2011

Jeg har murt peis :-O

Jeg har da prøvd meg på å mure peis i huset. Min kjære mr. R startet dette prosjektet men jeg måtte ta over siden han manglet tid. Som vanlig har jo jeg den innstillingen at alt er lett, man må bare prøve... Feiler man så prøv igjen :-D Følgene ble da at jeg skulle ta over prosjektet, og satte i gang. Lykkelig klarte jeg å mure opp/feste de neste blokkene lekastein med mørtel (jeg tror det er mange som kunne tenkt seg å ha vært flue på veggen, å sett hvordan dette ble utført) Jeg var så stolt av meg selv der jeg sto med mørtel på hanskene og peisen vokste. Jeg skal være ærlig å si at utstyret jeg hadde fått utlevert ble lite brukt og hendene ble brukt i stedet, men det funket det. Jeg fikk murt opp 4 lag lekastein rundt hele peisen, storfornøyd med meg selv, helt til jeg skulle begynne på hyllen som i tillegg skulle ha overheng.....????????? 

Her ble alt bare tull :-O

Etter en stund måtte jeg innse at dette fikset jeg ikke, har nå fått inn en murer som har gjort ferdig peisen.  Mitt arbeid ble heldigvis godkjent, ikke verst bare det :-D



Her prøver jeg med steinen for å se hvordan dette må gjøres....
 Jeg fikk beskjed om å sakse for da ble alt stødigere :-O
                              



Jeg har da altså murt helt opp til første hylle helt alene :-D





Peisen er nesten ferdig, mangler en list overst for å ramme inn hyllen ved taket. Dette måtte visst gjøres med en "sjamolplate" tror jeg...


Peisen skal kles med teglstein, sekkeskures og males hvit til slutt. Jeg synest det er utrolig fint når man blander ulike materialer og kommer til å legge en kraftig trebjelke på toppen av hver hylle.



Resultatet ved at steinen blir sekkeskurt. Man ser bare konturene av hver stein og nesten ingen fugekanter.



Jeg har alltid drømt om en stor koselig peis man kan henge lykter og lys fra. Sette fine ting runt kanten og ikke minst pynte den til jul. Jeg ser for meg snø ute,  fyr i peisen, julesokkene hengende ned i front, nisser på hyllekanten og masse koselige lykter hengende ned her og der. Jeg gleder meg til jul allerede :-D


Etter jeg var ferdig å mure følte jeg for å forte meg hjem og ta på litt neglelakk før skjegget begynte å gro. He he.. ;-)



                                           ★★★

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar