onsdag 5. oktober 2011

Mursteinsveggen og gulvet er ferdig!

Endelig er mursteinsveggen på kjøkkenet ferdig.

Etter mange forsinkelser hvor den bla. ble glemt på fabrikken og ikke sendt med frakten til norge måtte jeg vente nesten seks ekstra uker på steinen til min store fortvilelse, men nå er den endelig ankommet og ferdig.

Utrolig nok har jeg murt veggen selv men det var egentlig ganske enkelt. Steinen ble levert som limtegl og var ikke mer enn 3 cm i tykkelse som gjorde at jeg kunne bruke fliselim på veggen og lime steinen direkte til den. Jeg brukte 1 cm tau som var en anbefaling fra steinsenteret i mellom for å lage lik fuge over hele veggen.



Så begynnte "drittjobben". Fuge mellom hver eneste stein på langs og på tvers... og siden jeg ville beholde fargen på steinen slik den var måtte jeg putte mørtel mellom hver eneste stein uten å grise. Hjelpe meg for et arbeid :-O Jeg fikk en liten fugeskje på 1 cm i bredde og da var det bare å sette i gang. I tillegg hadde jeg bare tre dager på meg til å få ferdig veggen før byggmestrene kom tilbake for å legge gulv. Første kvelden brukte jeg 3 timer på å fuge ca 1 kvm og tenkte jeg kom ALDRI til å bli ferdig.
 Enden av visen ble at jeg måtte kalle inn alle venninnene mine til en fugedugnad, som de riktig nok aldri hadde vært med på før, men veggen ble heldigvis ferdig og jeg er strålende fornøyd :-D

Steinen jeg har valgt er fra Vandersanden og heter Oud Varande Antiek. Denne steinen er håndbanket og har et slitt utrykk noe som gjør at den ser gammel og slitt ut som var akkurat det jeg var ute etter.


Nå er også gulvet lagt. Her valgte jeg et ubehandlet eikegulv og valgt farge og behandling selv. Jeg var mange runder innom Gulvspesialisten og kikket på gulv før jeg bestemmte meg for at slik måtte det bli. Jeg fant ikke noe jeg bare måtte ha.



Gulvet er farget med en blanding av ibenholt og valnøtt for å få en slags nøttebrun farge. Etterpå er den blitt hvitoljet for å få et lettere utseende og jeg tror jeg har lykkes i at man ikke ser hver minste lille støv på det siden det er typisk for mørkere gulv.

Siden dette er "dårlige" mobil bilder er det veldig vanskelig å få frem hvordan gulvet egentlig ser ut og jeg skal få tatt noen bilder med et skikkelig kamera når jeg omsider er kommet meg i hus.

Jeg er strålende fornøyd og gulvet ble mye bedre en jeg i utganspunktet hadde trodd. Jeg visste jo at det kom til å bli fint ellers hadde jeg jo selvfølgelig ikke valgt det men at det skulle bli så fint drømte jeg ikke om :-D 
Heldigvis går det den veien noen ganger også.


Nå nærmer det seg endelig og jeg er i ekstase om dagen av fryd og glede :-D


Ønsker dere en fantastisk dag ♥ 

Klem fra meg ★★★





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar