tirsdag 4. oktober 2011

Vindruetre!



Nå tenker dere sikkert: hvorfor ikke bare plante et tre selv i stedet for å kjøpe et så stort et? Sannheten er at jeg ikke har tid til å vente alle de årene treet bruker på å vokse seg så stort som dette.

Jeg skal ha det fremme på terrassen og la det vokse seg over kjøkkenvinduene oppetter en pergola og jeg ønsker at det skal ha den funksjonen nå med en gang. He he... Under vil jeg ha en benk jeg kan sitte å nye utsikten og kose meg under et pledd med en varm kopp kakao på fine høstkvelder.

Om sommeren vil det bli et sted man kan trekke seg tilbake fra solen og slappe av, ikke det at vi er bortskjemt med for mye sol akkuratt.

Treet har grønne druer som man bla annet lager disse vinene fra: Chardonnay, Chenin Blanch, Cinsault, Pinot Blanch og Riesling, ikke det at jeg har tenk å prøve meg på noen av disse ;-)

 Det er ganske så værhardt på fremsiden av huset om høsten og vinteren så jeg er veldig spent på om det overlever ved å stå der fremme. Hagesenteret mente det skulle gå helt fint om jeg passet godt på det ettersom druetrær dyrkes i alle klimaer som i høye fjeller eller ved strandkanten.




Her er det to linker til nettsider som inneholder masse nyttig info om ulike druetrær:

http://home.online.no/~l-bentel/Sorter.html

https://tjenestetorget.no/eksperthjelp/sporsmal/Vitus-labruska/11794/

Merkelappen på mitt tre er falt av, så jeg vet ikke enda hva treet heter. Hun på hagesenteret skulle spore opp hva treet heter noe jeg burde vite for å kunne legge til rette for det på best mulig måte.
Så da får jeg stelle så godt jeg kan med det og krysse fingrene for at det trives hos meg :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar