fredag 5. august 2011

Pust i bakken med picnic i Rosendal

I går hadde jeg en etterlengtet fridag fra husbygging, klargjøring av salg og rengjøring av et annet og småpakking i det tredje huset. Jeg, lille Sienna, uncle Norris & aunt Carol reiste inn til Rosendal for å besøke Baroniet, slottet fra 1665, mellom fjorder, fjell, fonn og fossefall.


Litt historie:
I 1658 sto det bryllup mellom Noregs rikeste arving og en stolt dansk adelsmann. Karen Mowat og Ludvig Rosenkrantz fikk gården Hatteberg i Kvinnherad i bryllupsgave, og her bygde de seg sitt "lille" slott som fikk navnet Rosendal. Slottet sto ferdig i 1665.
Kong Christian V av Danmark-Norge opphøyde godset til Lensbaroni i 1678. Fra 1745 var Baroniet Rosendal eid av slekten Rosenkrone, som i 1927 ga godset i gave til Universitetet i Oslo.






Vi hadde en helt nydelig dag med det perfekte været. Litt sol og litt skyer, så hverken for varmt eller for kaldt.


Dette er den nyresurerte restuaranten hvor det serveres fantastiske retter og de selger også litt andre små nips som eks hjemmelaget villbringebærsirup og Yankee candles










Siden jeg er så veldig glad i picnicér overasket jeg uncle Norris & aunt Carol med en fullspekket picnickurv. Her hadde jeg disket opp med de beste sandwicher som var med mango, brie og eple & balsamico-chutney på den ene og parmaskinke, aioli, advokado og paprika den den andre.






 I tilleg hadde jeg laget den deiligste fruktsalat med vaniljesaus til dessert.



 Og tilslutt og ikke minste hadde jeg med Starbucks iskaffe som er den ultimate kaffenytelsen for min del.



Kurven var ganske så tung å bære på veien men gitt om det var verdt det.  Og uncle Norris& aunt Carol var helt overgitt av begeistring. Det var den flotteste overaskelsen de hadde fått på lenge.


Baroniet i Rosendal er en fantastisk opplevelse både historisk og kulinarisk, så det er vel verdt turen for en ypperlig dagstur.


Det er den beste fridagen jeg kan huske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar